اهمال کاری چیست؟ شش راهکار برای مقابله با آن - آکادمی میترا آرمان - دوره های رشدشغلی
اهمال کاری چیست؟ شش راهکار برای مقابله با آن

اهمال کاری چیست؟ شش راهکار برای مقابله با آن

اهمال‌کاری چیست؟ چگونه از آن فرار کنیم؟تنبلی یا اهمال‌کاری؟ چرا کارهایم پیش نمی‌رود؟ اهمال‌کار کسی است که انجام‌دادن کارها را به تعویق می‌اندازد، اما چرا معمولاً تمایل داریم کارهای مهم را عقب بیندازیم؟

پس اهمال‌کاری جایی بین کسی که هستیم و کسی که می‌خواهیم باشیم رخ می‌دهد، برای چه اهدافی تلاش می‌کنیم؟ تکمیل‌کردن پروژه، بازسازی رابطه‌مان با کارفرما و هم تیمی، یادگیری مهارت‌ها نرم، برنامه‌ریزی بین کار و زندگی یا سلامت دیجیتال.

 خیلی از این کارها نیاز به اقدام دارند و قرار نیست به‌زودی به نتیجه برسیم و حس خوب پاداش را تجربه کنیم، پس وقتی خیلی زود پروسه تمام نمی‌شود خودمان از رنج‌های کوچک معنی‌دار بیرون می‌کشیم درصورتی‌که این کار استرس و اضطراب بیشتری برایمان به همراه دارد.

اما چرا چند روز مانده به تاریخ اتمام انرژی می‌گیریم؟ چون چاره‌ای نیست، همان ارتباط‌های نیم‌بند یا راه‌های کوچک کسب درآمد را از دست می‌دهیم و این ترس و دلهره ما را به جلو هل می‌دهد، غافل از اینکه بیشتر اوقات با شروع کار از خط اقدام عبور کرده و حتی ممکن است نتایج خوبی بگیریم.

شش راهکار برای خداحافظی با اهمال‌کاری:

۱-کار را کوچک کنید و کوچک نگه دارید.

به خودتان قول بدهید پس از هر قدم کوچک یک پاداش کوچک انتظارتان را می‌کشد. سرگرمی‌های بی‌ضرر یا هدایای خوب برای خود در نظر بگیرید تا به‌تدریج حس اقدام به کار در شما تقویت شود.

۲-از پاداش خبری نیست اگر…

همان‌طور که برای هر گام کوچک پاداشی دریافت کردید برای هر اهمال‌کاری هزینه‌ای پرداخت کنید. مثل انجام‌ندادن کار دلخواه.

۳-به کسی تعهد بدهید.

به فردی که می‌شناسید بگویید تا چه تاریخی باید پروژه را تمام کنید و اگر این اتفاق نیفتاد با چه شرایطی به شما یادآوری شود.

۴-روتین داشته باشید.

وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید چه‌کار می‌کنید؟ در تختخواب می‌مانید تا یادتان بیاید که امروز چه‌کار کنید؟ قرار است به چه کسی تلفن بزنید؟ قرار کاری‌تان چه ساعتی است؟ وقتی روتین صبح داشته باشید به طور خودکار عمل می‌کنید و نیاز نیست شروع کار بعد از وقفه طولانی رقم بخورد. فهرست پنج کار مهم شما اینجاست و صدایتان می‌زند.

۵-روتین شب داشته باشید.

کار شما تا چه زمانی ادامه دارد؟ تا تاریکی هوا؟ تا وقتی خوابتان ببرید؟ تا زمانی که انرژی‌تان تحلیل رفته باشد؟ قبل از همة این اتفاق‌ها لطفاً ساعت پایان کار خود را تعیین و اعلام کنید.

در پایان روز بنویسید چه‌کارهایی انجام دادید و فردا قرار است با چه کاری شروع کنید. فردا با کاری که بیشترین تمرکز را می‌خواهد شروع کنید.

۶-ساعت بدن خود را بشناسید.

این که تصور کنیم همه هنرمندها شب‌ها بیدارند و روزها خواب  ثابت نیست. نیازی نیست برای هنرمند شدن و هنرمند ماندن شب‌بیدار باشیم؛ اما اگر   بدن و ذهن ما شب‌ها بیشتر کارآمد است چرا که نه. فقط یادتان باشد که در ازای بیداری شبانه باید در طول روز خواب موردنیاز بدن را تأمین کنید. اگر روزها کار کنید کمتر نیاز است با دیگران سروکله بزنید.

​درنتیجه:

وقتی اهدافی برای خودمان تعیین می‌کنیم تصوری داریم از کسی که به آن‌ها دست پیدا کرده و بسیار خوشحال است. اما اینجا پایان ماجرا نیست. باید همین امروز برای آن تصور اقدام کنیم تا حس واقعی خرسندی را بچشیم. بنابراین با این ۶ راهکار با اهمالکاری خداحافظی کنید.

شما چه نکته ای به این لیست اضافه می کنید؟

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید