ده نکته ی مهم برای نوشتن رزومه حرفه ای - آکادمی میترا آرمان - دوره های رشدشغلی
ده نکته ی مهم برای نوشتن رزومه حرفه ای

ده نکته ی مهم برای نوشتن رزومه حرفه ای

اگر به سطحی از توانمندی رسیدید که قصد کسب درآمد دارید و می خواهید شغلی متناسب با خودتان داشته باشید، اولین گام، نوشتن یک رزومه ی کاری ست که شما و مهارت هایتان را معرفی می کند.

رزومه چیست؟

طول رزومه باید چقدر باشد؟ رزومه یک متن یک الی دو صفحه ای از ویژگی های فردی و شغلی شماست.

۱- چه اطلاعاتی را در رزومه می نویسیم؟

  • اطلاعات فردی و تماس: نام و نام خانوادگی خود بهمراه شماره تماسی که در دسترس هست را اضافه کنید.
  • درباره من: یک پاراگراف درباره خودتان بنویسید خیلی ساده مسیر شغلی خودتان را معرفی کنید و بگویید برای چه پوزیشن شغلی درخواست داده اید.
  • مهارت ها: اگر در کارگاه ها یا دوره های آموزشی شرکت کرده اید چه با موضوع مهارت های فنی چه مهارتهای نرم به رزومه بیفزایید.
  • سوابق تحصیلی: می تواند مدرک تحصیلی دانشگاهی شما باشد یا مدارکی که در آموزشگاه های معتبر بدست آورده اید.
  • کارهای داوطلبانه: اگر در برگزاری نمایشگاه یا همایشی همکاری کرده اید آن را فراموش نکنید.

 حتما آدرس ایمیل معتبر و هم نام با خودتان بسازید. آدرس ایمیلی که اصلا به اسم و فامیل شما ربط ندارد مثل رمزگشایی ست و اعتبار شما را زیر سوال می برد پس تا جای ممکن از اضافه کردن اعداد و حروف و نشانه های اضافی خودداری کنید.

۲- قالب رزومه را چگونه انتخاب کنیم؟

همه سایت های شغل یابی، قالب رزومه ی خاص خودشان را دارند. اما بعضی از قالب ها ممکن است با شغل درخواستی شما مطابقت نداشته باشد. اگر بخواهید قالب ظاهری رزومه کاری تان را بسازید بهتر است به این نکات دقت کنید:

  • اگر بتوانید رزومه ای با فرمت شخصی سازی بسازید یعنی دیزاین گرافیکی خاص خودتان را داشته باشد برای کارفرما جالب است.
  • در رزومه، از فونت مناسب و خوانا استفاده کنید.
  • در نهایت، فایل  را با فرمت PDF در اختیار کارفرما بگذارید. ارسال فایل رزومه با فرمت word یا PSD کاری کاملا غیر حرفه ایست.

کارفرما با دیدن رزومه به این فکر میکنه که:

تو خودت رو می خوای تو یه صفحه به من نشون بدی.

۳- کارفرما برای خواندن رزومه چقدر زمان می گذارد؟

کارفرما، برای رزومه شما ده تا پانزده ثانیه وقت می گذارند و نه بیشتر. پس حواستان باشد چه جنبه هایی از خودتان را نشان می دهید. همچنین، ساده نویسی را فراموش نکنید.

صفحه دوم رزومه چقدر اهمیت دارد؟

فقط ۳۰% کارفرماها به صفحه ی دوم رزومه نگاه می اندازند، صفحه اول رزومه اهمیت بالاتری دارد پس به اندازه کافی برای آن وقت بگذارید.

۴- شما یک آدم چندپتانسیلی هستید یا سربه هوا؟

درباره من تاثیرگذارترین بخش رزومه ست. چه روایتی از زندگی خودتان تعریف می کنید؟ داستان شما چیست؟ کجاهای روایت زندگی خودتان را به هم می چسبانید؟

کارفرما به چیزهای کوچک اهمیت می دهد.

۵- غلط املایی نداشته باشید!

آنقدر پیام های کوتاه در زندگی مان مهم است که برای سریع تر کردن زمان ارسال، کلمات را کم یا اشتباه می نویسیم. اگر این اتفاق در رزومه بیفتد چی؟ کارفرما به خواندن ادامه می دهد؟ خیر.

۶- مسیر شغلی تان را در یک پاراگراف بنویسید.

شاید خلاصه کردن مسیر شغلی تان توی یک پاراگراف کار سختی باشد.

گام اول) توی ۱۰۰۰ کلمه مسیر شغلی خودتان را تعریف کنید.

گام دوم) سپس آن را به ۵۰۰ کلمه تبدیل کنید  بدون این که مسیر عوض شود.

گام سوم) بعد آن را در حد یک پاراگراف خلاصه کنید.

۷- چقدر جزئیات ضروری ست؟

هر آنچه لازم است بگویید و نه بیشتر. نیازی نیست همه ی آزمون و خطاهای تحصیلی و شغلی خود را در رزومه بنویسید. رزومه رو چاق نکنید فقط بگویید چه کارهایی انجام داده اید که نشان می دهد برای این پوزیشن شغلی مناسب است.

پروفایل حرفه ای لینکدین خودتان را بسازید و به روز نگه دارید. در لینکدین امکاناتی وجود دارد که به شما در تهیه یک رزومه حرفه ای کمک می کند، می توانید به بلاگ لینکدین چیست مراجعه کنید و همین الان رزومه حرفه ای خودتان را بسازید.

۸- برای موقعیت شغلی خاص چگونه رزومه می سازیم؟

در شرح شغلی خودتان، از کلید واژه های شغل مدنظرتان استفاده کنید. برای این کار، شرح شغلی جاهای مختلف را بخوانید. درباره شرکت جستجو کنید تا درک کنید فرهنگ و لحن سازمانی آن شرکت به چه شکل است.

۹- جای حقوق درخواستی داخل رزومه نیست!

باید بدانید چقدر حقوق می خواهید اما آن را داخل رزومه ننویسید. اگر سقف درآمدی تعیین کنید و کارفرما بخواهد بیشتر سرمایه گذاری کند چه؟ شما عدد خاصی نیستید ممکن است کارفرما پتانسیل های پنهانی در شما ببیند و قدرشناسانه برخورد کند. در عوض خیلی شفاف بپرسید از چه مزایای شغلی برخوردارید؟ چه زمانی بیمه شما شروع می شود؟ چند روز بیمه واریز می شود؟ میزان مرخصی در ماه چقدر است و … .

۱۰- چقدر ارزش آفرین هستید؟

برای اینکه اعتبار خودتان را نشان دهید می توانید سوابق شغلی تان را در رزومه بیاورید اما مدارک،  بخش کوچکی از رزومه ست. برای اینکه حس خوبی به محیط جدید داشته باشید از چند مورد مختلف بعنوان چاشنی کار استفاده کنید:

  • اول راجع به تجربیات بنویسید و بعد مدارک.
  • بنویسید که در چه پوزیشن هایی ارزش آفرین بودید.
  • با چه مجموعه هایی همکاری داشتید.
  • از مهارت های نرم خود بگویید.
  • چه مقالات و کتاب هایی نوشتید.
  • چه افتخارات و جوایزی کسب کردید.
  • تسلط به زبان‌های مختلف را در رزومه بیاورید.
  • مهمترین‌ها را اول بنویسید.
  • اگر تازه فارغ التحصیل شدید از فعالیت های داوطلبانه دانشگاه بگویید.
  • آموزش های رایگان لینکدین را ببینید و در رزومه خود بنویسید.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید