وقتی میگوییم مکالمه خوب داشته باشید معمولاً یاد افراد خوشمشربی میافتیم که مهارتهای ارتباطی فوقالعادهای دارند و میتوانند درباره هر چیزی هرچقدر که لازم باشد صحبت کنند. اما چندباره از صاحبنظری آدمهای بی تخصص تعجب کردید؟ در چه مکالمههای طولانی و خستهکنندهای گیر افتادید که دعا دعا میکردید ایکاش تمام میشد.
مکالمه خوب مهارتی ست که خوشبختانه قابلیادگیری است.
چه درونگرا باشید چه برونگرا، برای معرفی خود، کسب درآمد و پاسخ به سؤالات مشتری باید حرف بزنید. تصور کنید از فردی درباره کارش بپرسید و او پاسخی ندهد، لبخند بزند و سکوت کند، درباره او چه فکری میکنید؟ آیا به این فکر میکنید که چه آدم درونگرای خوبی یا این شخص هم قربانی نظام آموزشی است و دلتان برایش می سوزد؟ نه، اولازهمه فکر میکنیم که سادهترین مهارتهای ارتباطی را نمیداند. در این سکوت آدمها شما را درک نمیکنند؛ بلکه ترکتان میکنند.
شاید در طول روز بهراحتی با خانواده یا دوستان ارتباط بگیریم و بگو و بخند داشته باشیم؛ اما اگر در جلسههای کاری سکوت کنید و برای ایدهتان دفاعی نداشته باشید احتمالاً کارفرما و همتیمیهای خود را دلسرد میکنید.
برای برقراری یک مکالمه خوب نیازی نیست کارهای غیرعادی انجام دهید، بیش از اندازه بذلهگو باشید، علیرغم گفتگوی درونتان ادعا کنید پرشور و هیجان هستید. خود واقعیتان باشید و با یادگیری مهارتهای مکالمه، خوب گوش کنید، خوب پاسخ دهید، خوب ارائه کنید و در نهایت سود ببرید.

هفت راهکار برای برقراری یک مکالمه خوب:
۱-کنجکاو باشید.
وقتی در مکالمهای قرار گرفتید خوب گوش بدهید و به صحبتهای طرف مقابل علاقه نشان دهید البته نباید بهاشتباه تظاهر کنید که علاقهمندید باید نکاتی را پیدا کنید که واقعاً درباره آنها کنجکاوید. اگر در مکالمهای حس علاقه و اشتیاق را حس کنید شخص مقابل برایتان جذابتر نیست؟ این افراد به شما حس اعتماد و آرامش منتقل میکنند.
۲-ارتباط چشمی برقرار کنید.
وقتی ارتباط چشمی برقرار میکنید به مخاطب نشان میدهید که عمیقاً دارید به حرفهای او گوش میدهید.
۳-بهاندازه کافی اطلاعات بدهید و بگیرید.
اگر در گفتگویی فقط یک شخص صحبت کند و طرف مقابل هیچ حرفی نزند، ارتباط شکل نمیگیرد و بهزودی مکالمه تمام میشود. اینجا عدم تعادل اتفاق افتاده، حس بدی ایجاد میشود که رابطه را از بین میبرد. پس یکنفس عمیق بکشید و سعی کنید با تمرکز چیزی بگویید تا زا این عدم تعادل خلاص شوید.
اما چندین بار سعی کردید و طرف مقابل اجازه صحبت به شما را نمیدهد، مؤدبانه عذرخواهی کنید یا چیزی بگویید یا سراغ کس دیگری بروید. سعی کنید پیش از ملاقات، مکالمه کوتاهی را در ذهن مجسم کنید تا در شرایط دشوار از آن استفاده کنید.
اگر شما دارید حرف میزنید در انتهای صحبت، مکث کنید تا شخص مقابل هم نقطهنظر خود را ابراز کند. بیشتر اوقات بیقراری و یا تمایل به ادامه صحبت را از زبان بدن طرف مقابل متوجه میشوید.

۴-حرفی بزنید که مکالمه را جذاب کند.
لحن خوب و متناسبی برای صحبتهایتان انتخاب کنید و حرفهای جذاب داشته باشید برای این کار سعی کنید کمی درباره موضوع موردبحث اطلاعات داشته باشید. یادتان باشد قرار نیست از جذابیتهای خودتان بگویید.
۵-غر نزنید.
هیچکس دوست ندارد در مورد مشکلات شما چیزی بداند، برای اینکه از غرزدن فرار کنید درباره حوزه کاریتان حرف بزنید، از اخبار جهان بگویید، درباره موسیقی و هنر صحبت کنید یا پیگیر تکنولوژی باشید.
۶-خودتان باشید.
وقتی در طول مکالمه تظاهر کنید بدون شک شخص مقابل متوجه این موضوع میشود پس اگر خودتان باشید او حس صداقت و اعتماد را از شما میگیرد. آرام باشید و به نقاط قوت خود بیندیشید.
۷-تمرین کنید.
برای بهبود مهارتهای ارتباطی خود آموزش ببینید و تمرین کنید. انتظار نداشته باشید که در ابتدای مسیر همه شیفتة مباحثه با شما بشوند بهتر است در موقعیتهای اجتماعی مختلف حضور پیدا کنید و این تواناییتان را محک بزنید.
در نتیجه:
وقتی در یک مکالمه خوب به مخاطب احترام میگذارید روی روابط شخصی، اجتماعی و کاریتان تأثیر مثبت دارد. این فرصت را بدست میآورید تا با افراد جدید ملاقات کنید و با موضوعات مختلف آشنا میشوید.
این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.