بلافاصله پس از اینکه انجام یک پروژه کاری را بدست گرفتید با این چک لیست اقدام کنید. وقتی بدون اتلاف وقت، موتور پروژه را روشن می کنید، نیمی از راه را رفته اید و در آخر به خوش قولی و اعتبار مشهور می شوید.
۱-هدف نهایی پروژه چیست؟
هدف نهایی پروژه را به کمک کارفرما تعیین کرده و از آن بهعنوان نقطه شروع استفاده کنید. بنویسید قرار است چه چیزی را بهتر کنید؟
۲-پروژه را به قدمهای کوچک تبدیل کنید.
برای دستیابی به هدف، فعالیتهای موردنیاز پروژه را شناسایی کرده و به ترتیب اولویت آنها را مرتب کنید. تصور کنید دستور پخت یک غذا را می نویسید، تمام گام های ریز و درشت را روی کاغذ بیاورید.
۳-زمان لازم برای انجام پروژه را تخمین بزنید.
وقتی کارهایی که لازم است تا پروژه به سرانجام برسد را بشناسید میتوانید برای هرکدام مدتزمان خاص تخمین بزنید. یک یا دو روز به مهلت تحویل پروژه اضافه کنید. اگر پروژه را زودتر تمام کردید که بسیار خوب است؛ اما اگر به هر دلیلی اخیر ایجاد شد در برابر کارفرما خوشقول میمانید.
۴-هزینه پروژه را برآورد کنید.
برای برآورد هزینه هر پروژه چکلیست خودتان را بسازید تا برای قیمت دهی پروژههای متنوع سردرگم نشوید. منصفانه قیمت را اعلام کنید و هزینههای غیرعادی اعلام نکنید.
۵-دادههای ضروری را جمعآوری کنید.
اطلاعات لازم برای پروژه را بهصورت مکتوب و تایید شده از کارفرما دریافت کنید و پس از توافق بر خواستههای معقول او، پروژه را نهایی کنید.
۶-تغییرات را اعلام کنید.
درصورتیکه که پیشنهادهایی برای بهترشدن پروژه به ذهنتان رسیده با کارفرما به اشتراک بگذارید.
۷-چکلیست بسازید.
جزئیات شکلگیری پروژه را از آغاز تا پایان بنویسید و چکلیست هر پروژه را بسازید و از این تجربه برای فرصتهای بعدی کمک بگیرید.
۸-آرشیو کنید.
اطلاعات کارفرما و تعاملهایی که با او دارید به همراه مبلغ دریافتی و فایلی از پروژه آرشیو کنید.
در نتیجه:
برای انجام پروژه های بزرگ و حرفه ای نیاز است اقدام های درست و اصولی انجام دهیم این هشت نکته از تجربه ی افراد حرفه ای الهام گرفته شده تا به پیشرفت شما کمک کند.
شما به این لیست چه نکته ای اضافه می کنید؟
این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است. |