کایزن چیست؟(مسیر موفقیت کسب و کار) - میترا آرمان - رشدفردی و رشدشغلی
موفقیت کسب وکار، رشد بیزینس

کایزن چیست؟(مسیر موفقیت کسب و کار)

کایزن اصطلاحی ژاپنی ست که در زمان جنگ جهانی اول رایج شد. معنی کلمه کایزن چیست؟ «کای» به معنی بهبود و «زِن» به معنی تغییر است. کایزن به بیان ساده یعنی :بهبود همیشگیایده ی کایزن در سراسر دنیا سفر کرده و امروزه در کسب و کار به کار می رود.

فلسفه کایزن چیست؟

کایزن در کسب و کار همان اقداماتی ست که هر روز انجام می دهیم تا عملکرد سازمان را بهتر کنیم. نکته جالب توجه این است که تفکر کایزن فقط به عهده ی مدیران نیست، هر عضو کوچک یا بزرگ سازمان می تواند مسائلی را شناسایی کند و برای بهبود آن پیشنهاداتی ارائه دهد.

فلسفه کایزن در کسب و کار، به کارکنان یادآوری می کند که گام های کوچک شما، در آینده برای شرکت و خودتان پیشرفت بزرگی به حساب می آید. نکته ویژه در این نوع نگرش این است که اعضای گروه بپذیرند نقطه نظراتشان موثر است و شنیده می شود.

اگر هر فرد برای مسئله ای که افراد دست بالا نمی بینند راه حلی را ارائه دهد فرآیندی برای حل و رفع آن مشکل در نظر گرفته می شود. این فرآیند به تدریج استانداردهای کلی را تغییر می دهد و شاید در آغاز کار به چشم نیاید اما می تواند تغییراتی فراتر از تصور بوجود بیاورد. تغییراتی که سود حاصل از آن هم برای تک تک افراد عضو گروه است و هم برای مدیران.

تفکر کایزن، یکبار برای همیشه نیست! کایزن، مسیری ست پیوسته و پویا…

کایزن چه می گوید؟

کایزن برای گروه می تواند مجموعه پیشنهادهایی باشد که کارمندان در هر سطحی از سلسه مراتب، ارائه می دهند. در تفکربه شیوه ی کایزن، هدفی تعریف شده و سطح بالا وجود ندارد که افراد اصرار داشته باشند تا به آن دست پیدا کنند.

به عنوان مثال، کارکنان پیشنهاد می دهند:

  • اگر نرم افزار حسابداری خاصی را پیاده سازی کنیم درطول یک سال می توانیم ساعت کاری را کم کنیم.
  • اگر بازبینی و تعمیرات دستگاه های شرکت را به طور ماهانه تعیین کنیم احتمال آسیب قطعات اصلی کاهش می یابد.
  • اگر در طول هفته امکان این را داشته باشیم که برای انجام کارهای بانکی، یکبار مرخصی ساعتی داشته باشیم، نیاز نیست یک روز کامل مرخصی بگیریم.

مواردی که رهبران و مدیران از اتاق های فرمان خود آن ها را نمی بینند ولی وجود دارد و می تواند بهتر شود.

موفقیت کسب وکار، رشد بیزینس

چرخه پیشرفت به روش کایزن

هسته اصلی ایده کایزن این است که هر کسی، هرجایی، هر روزی پیشرفت کند. برای ورود به مسیر رشد با فلسفه کایزن پنج نکته مهم را در نظر بگیرید:

۱- شفاف باش: با داده های واقعی صحبت کن

با اعداد و ارقام واقعی صحبت کنید. اگر ایده ی شما موثر است چه مقداری در چه زمینه ای بهبود پیدا می کند؟ عملکرد ها و بهبودها باید قابل لمس و قابل مشاهده باشند.

۲- افراد را توانمند کن: تیم را سازماندهی کن

اهداف روشن و واضحی برای تیم تعیین کنید و برای دستیابی به آن، سیستم ها و ابزارهای مناسبی را در اختیار تیم بگذارید.

۳- ادامه بده: کارتو دنبال کن

گام های موثر و ارزش ها در جایی ایجاد می شود که اقدامی اتفاق می افتد.

۴- بگذار جریان پیدا کند: چیزهای به درد نخور را دور بریز

همه افراد سازمان باید روی ایجاد ارزش تمرکز کنند و چیزهای بیهوده را حذف کنند.

۵- مشتری خود را بشناس: ارزش مشتری ایجاد کن

خواسته ها و علایق مشتری خود را بشناسید و سعی کنید تجربه های خوشایند او را افزایش دهید.

انجام فلسفه کایزن با روش PDAC

از آنجا که فلسفه کایزن یکبار برای همیشه نیست می توانید آن را با چرخه PDCA بازنگری کنید:

P یا Plan : برنامه بریز

D یا Do : انجام بده

A یا Act : اقدام کن

C یا Check : بازنگری کن

رهبران با فلسفه کایزن، کارمندان موفق و شادی خواهند داشت. همه ی کارکنان، در پیشرفتی شگفت انگیز شانه به شانه هم قرار می گیرند.

در نتیجه:

 فلسفه کایزن به روش های گوناگونی اجرا می شود و بازدهی بالای دارد. اد کتمول در کتاب شرکت خلاقیت می گوید، افراد تیم در طول ساخت هر انیمیشن که حدود پنج سال زمان می برد، ایده های خود را بدون ترس مطرح می کنند، اعضای کمپانی پیکسار متعهدند که به پیروزی برسند چون بر این باورند که نباید زحمت و تلاش عده ی زیادی از بین برود. بنابراین جلسه هایی تشکیل می دهند تا برای بهبود تولید انیمیشن، برنامه ریزی کنند، اقداماتی انجام دهند و بارها و بارها بازنگری کنند. کمپانی پیکسار از موفق ترین های تولید انیمیشن است.

این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید