کودک سالم از نظر آلپورت - میترا آرمان - رشدفردی و رشدشغلی
کودک سالم از دیدگاه آلپورت

کودک سالم از نظر آلپورت

 گوردون آلپورت (۱۸۹۷-۱۹۶۷) یکی از روانشناسان مطرح نظریه ی انسان گرا است. او نسبت به انسان دیدگاه خوش بینانه و سرشار از همدردی دارد. آلپورت معتقد است که فرد سالم بیشتر از آن که درگیر گذشته ی خود باشد، به زندگی امروز و آینده ی خود توجه می کند.

به نظر او، کسی نمی تواند ادعا کند که از لحظه ی تولد، دیگران، همه ی حقوق من را رعایت کرده اند. اما می تواند ادعا کند که من با کمک مراقبین خود از بدو تولد احترام به حقوق دیگران را آموخته ام. وظیفه ی مراقب کودک این است که به او کمک کند، تا با خویشتن خود آشنا شود و آن را شکل بدهد.خویشتن هر فرد از لحظه ی تولد تا دوران بلوغ هفت مرحله دارد.

  • خود جسمانی

نوازش و در آغوش گرفتن، احساس خوبی را به کودک منتقل می کند. او از همان ابتدا با تصویری زیبا و خوشایند با دنیا روبرو می شود. با صدای آرام با او حرف بزنید. فضای اتاق را برای کودک امن کنید.

تجربه ی دنیا

به نوزاد فرصت دهید تا از طریق دست و پا زدن دنیا را تجربه کند. هر چقدر محیط کودک فعال تر باشد، او زودتر بین خود و دنیای بیرون تفاوت می گذارد. به عبارت دیگر زودتر از خود شناخت پیدا می کند.

تحریک حواس پنج گانه

بگذارید: ببیند. بشنود. لمس کند و لمس شود. بو بکشد و حتی بچشد.

  • تشخیص هویت خود

نام او را زیاد تکرار کنید. هر چیزی را که می خواهید انجام دهید نام او را بیان کنید. او را با آینه آشنا کنید. هر تغییر لباس را در آینه به او نشان دهید.

ماساژ کودک

بدن او را دوست داشته باشید و به بدن او احترام بگذارید. هر کاری می کنید نظر او را بپرسید.

  • احترام به خود

(دو سالگی تا سه سالگی) کودک در این دوران می کوشد توانایی خود را بشناسد و به نوعی استقلال را تجربه کند. به کودک فرصت دهید تا خودش غذا بخورد. به توانایی های کودک احترام بگذارید.کارهایی برای کودک ترتیب دهید تا بتواند در انجام آن ها موفق شود. تحریک کنجکاوری کودک و کمک به ارضای این کنجکاوی ها موجب می شود تا کودک لذت ببرد.

صبوری با کودک

کودک به دلیل نیاز به استقلال کمی پرخاشگر و لجباز می شود. این بخشی از رشد کودک است. به کودک تعارف کنید. با کودرک در این دوران خیلی مخالفت نکنید. به جای کودک حرف نزنید. محیط کودک را متنوع کنید تا کودک همواره چیزی برای جستجو و کشف داشته باشد.

  • گسترش خود

کودک در این دوره از مالکیت استفاده می کند. مالکیت ارزشی است که او را بیشتر به خویشتن آگاه می کند. از جانب کودک چیزی را نبخشید. کودک را مجبور نکنید که در این دوره اسباب بازی ها و یا وسیله های خود را با دیگران سهیم شود. حریم اسباب بازی هایی او را رعایت کنید. هرگز برای تهدید از جمله ی « من مادرت نیستم » و « من دیگر پدرت نمی شوم » استفاده نکنید. کودک را با تنوع ها آشنا کنید. کودک را به شهرهای مختلف ببرید تا ببیند همه به زبان او حرف نمی زنند، همه مانند او لباس نمی پوشند.

  • تصور از خود

( پنج سالگی ) باید کودک را در انجام دادن مهارت ها و توانایی هایش تشویق کرد. کودکان بر اثر تایید شما، می توانند مهارت های خود را بهتر کنند. شما می توانید خیلی صادقانه به کودک بگویید که از دست او ناراحت هستید، همین! از دوست نداشتن او نگویید. آنچه از کودک حس می کنید به کودک منتقل می شود.

  • خود معقول

( شش سالگی ) او قانون های جدید را می آموزد. هر روز یک مسئله ی تازه برای کودک به وجود بیاورید. چیستان و معما طرح کنید.

  • تلاش اختصاصی

کودکان را نباید در خانه فراموش کرد. رفتار صمیمانه با کودک بیش از هر چیز به کودک امنیت می دهد و او با قدرت و اعتماد به نفس بهتری می تواند به کارهای خود بپردازد. کودک در فضای شاد، توان بیشتری برای کار، آموزش، اصلاح و فراگیری دارد.​

این مقاله را به کمک کتاب « الگوی کودک سالم » نشره قطره نوشتیم.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید