استوری بورد، مفیدترین ابزاری است که فیلمساز برای تجسم ایده هایش در اختیار دارد. استوری بورد به نوعی دفتر خاطرات فیلم است، دفتر خاطراتی که رخدادهای آینده در آن ثبت می شود.
چه مهارت هایی برای طراحی استوری بورد نیاز است؟
برای داشتن یک استوری بورد حرفه ای، داشتن دانش در زمینه های مختلف نیاز است. این دانش مربوط می شود به هر آنچه که به تجسم فضای داستان کمک می کند، مثل: صحنه پردازی، تدوین، ترکیب بندی، آشنایی با عدسی های فیلمبرداری، طراحی چهره ی انسان از زوایای گوناگون، آشنایی با پژوهش دوره های مختلف تاریخی و مکان های نا آشنا.
استوری بورد چه محدودیت هایی دارد؟
- به سختی می توان حرکت را در آن نشان داد.
- نمی توان کنش درون قاب را در آن نشان داد.
- نمی توان حرکت دوربین را در آن نشان داد.
برای برطرف کردن این محدودیت ها می توان اطلاعات را به صورت نوشته در کنار نما یادداشت کرد. هم چنین، برای بررسی حرکت ها و کنش های درون داستان از طراحی های بزرگتری استفاده می کنند که طرح ساختمان را با جزییات بیشتری نشان می دهد.
در تصویر زیر، پلان ساختمان طراحی شده است. به شکلی که هر شخصی که به گروه تولید اضافه می شود می تواند فضای فیزیکی داستان را درک کند. زمانی که استوری بورد اولیه کامل شد، آنچه اهمیت دارد این است که به چه چیزهایی بیش از حد پرداخته شده که باید حذف کنیم!
تولد استوری بورد در دنیای دیزنی
احتمالا والت دیزنی نخستین کسی بوده که از استوری بورد یا طرح های تداومی برای تولید انیمیشن های خود استفاده کرده است. اما وب اسمیت یکی از انیماتورهای کمپانی دیزنی، در اوایل دهه ۱۹۳۰استوری بورد را ابداع کرد.
از استوری بورد در مجموعه انیمیشن دیزنی به نام « اسوالد ، خرگوش خوش شانس» در ۱۹۲۷ استفاده شد. سال بعد، در انیمیشن« ویلی، کشتی بخار» به کار رفت.
دو دلیل ویژه برای استفاده از استوری بورد:
- به فیلمساز این فرصت را می دهد تا ایده هایش را تجسم و اصلاح کند.
- ساده ترین زبانی ست که برای انتقال ایده های فیلمساز به گروه تولید استفاده می شود.
گروه تولید و استوری بورد
استوری بورد این امکان را به فیلمساز و گروه تولید می دهد که هر سکانس را به طور مکرر اصلاح کنند. گروه با در دست داشتن فیلمنامه، گرد هم می آیند و به آن بعنوان یک سوال یا مسئله نگاه می کنند. هر مسئله هم می تواند راه حل های متفاوتی داشته باشد. بنابراین استوری بورد می تواند بارها و بارها ویرایش شود.
هیچکاک و استوری بورد
استوری بورد به قدری در سینمای کلاسیک کارآمد بود که هیچکاک به ندرت از عدسی دوربین به صحنه نگاه می کرد چراکه فیلم های او صرفا معادل تصویری استوری بوردهایی بودند که در مرحله ی پیش تولید کامل شده بودند.
کارگردان و طراح استوری بورد
کارگردان های خوش ذوقی مثل هیچکاک و ریدلی اسکات، گهگاه استوری بوردهای خام خود را به طراح استوری بورد فیلم هایشان ارایه می دادند تا از آن به عنوان مبنای کار استفاده کند.
شرمن لبی که از طراحان تولید بسیار پرطرفدار است به اتفاق ریدلی اسکات روی فیلم «بلید رانر» کارکرده و از نقاشی های شخص اسکات در بسیاری از صحنه ها استفاده کرده است.
افراد صاحب سبکی مانند آیزنشتاین، فلینی و کوروساوا در فیلم های خود از استوری بورد استفاده می کردند. کارگردان حتی زمانی که طرح مشخصی را در ذهن داد طراح استوری بورد را تشویق به دادن ایده های نو می کند.
طراحی استوری بورد در چه مرحله ای از پیش تولید آغاز می شود؟
می توان گفت تهیه استوری بورد، برای هر فیلم سینمایی به استثنای سکانس های پرتحرک معمولا سه تا چهار ماه زمان می برد.
هنگام تولید فیلم های پرخرج با صحنه های پیچیده چند طراح با هم کار می کنند و در برخی موارد طراح تولید نیز به آن ها می پیوندد.
طراحی استوری بورد
گام اول) در اولین مرحله باید محدوده قاب استوری بورد را مشخص کرد.
هدف از این کار مشخص کردن بخشی از کل فضای مورد نظر استوری بورد است. اما می توانیم طوری طراحی کنیم که فراتر از چهارچوب قاب هم برود.
در تصویر زیر نمای عمودی طراحی شده است. دو کادر قرمز رنگ، نماهای اصلی را مشخص کرده و با فلش قرمز رنگ حرکت تیلت نشان داده می شود.
حرکت تیلت : به حرکت عمودی دوربین از بالا به پایین یا برعکس را می گویند.
گام دوم) نمای پن یا تعقیبی
نمای که در آن بیننده سوژه را تعقیب می کند. حرکت پن، حرکتی آرام و افقی ست. در تصویر زیر، دوربین حرکت افقی از نقطه A به نقطه B دارد.
گام سوم) نماهای دالی و زوم
در نمای دالی به سوژه نزدیک می شویم. می توان قاب بزرگی را ترسیم کرد، سپس آن را به قاب های کوچکتری تقسیم کرد. از فلش ها برای نشان دادن حرکت دوربین استفاده می شود.
گام چهارم) انتقال بین نماها
این عبور از نما به نمای دیگر، می تواند با توجه به امکاناتی که ابزار سینمایی در اختیار قرار می دهد انتخاب شود.
این مقاله را به کمک کتاب« نما به نما» نوشته «استیون دی.کاتز» و ترجمه « محمد گذرآبادی» نوشتیم.
این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.