اینفوگرافیک چیست؟ - میترا آرمان - رشدفردی و رشدشغلی
اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک به زبان ساده، اطلاعاتی ست که با علائم تصویری نمایش داده می شود تا به درک سریع و درست مخاطب کمک کند. کلمه اینفوگرافیک Infographic از دو بخش Info (اطلاعات) و Graphic (گرافیک) تشکیل شده است.

چرا از اینفوگرافیک استفاده می کنیم؟

از آنجا که مغز انسان وظیفه ی نگه داری اطلاعات را ندارد و براحتی فراموش می کند، علائم تصویری به ما کمک می کند همه ی داده ها را یکجا ببینیم و نیازی به حافظه شخصی نیست. این مزیت دریافت اطلاعات در یک نگاه، به بررسی و مقایسه داده ها کمک کرده و به ما نشان می دهد الویت های هر مسئله کدام است. بنابراین، طراحی صحیح اینفوگرافیک از پیچیدگی مفاهیم سخت و دشوار می کاهد و در وقت و پول کاربر صرفه جویی می کند. مغز انسان اطلاعات تصویری را راحتتر از متن پردازش می کند.

موفقیت کسب وکار، رشد بیزینس

طراحی اینفوگرافیک چیست؟

برای طراحی گرافیک لازم است طراح گرافیک تا حدودی با علم داده ها آشنا باشد، نمودارهایی را بشناسد که برای همه واضح و قابل درک است و در نهایت اعداد و ارقام یا هر فرآیندی را به روش تصویری ارائه دهد.

چند نوع اینفوگرافیک داریم؟

بسته به اینکه چه نوعی از اطلاعات ترسیم می شود، اینفوگرافیک انواع مختلفی دارد:

۱- اینفوگرافیک زمان

در اطلاعاتی که شروع و پایان اهمیت دارد. در این فرآیند پروسه از تاریخی خاص آغاز شده و در زمان دیگر به پایان می رسد. مثل شجره نامه ها، تاریخچه شرکت ها، تاریخچه محصولات و …

۲- اینفوگرافیک اطلاعات

برای درک موضوعاتی که ساعت ها بحث لازم دارد یک اینفوگرافیک ساده می تواند کار را برای مخاطب راحت کند. مثل اینفوگرافیک ماتریس آیزنهاور و …

۳- اینفوگرافیک مسیر

این اینفوگرافیک گام هایی که مرحله به مرحله طی می شود تا به مقصد نهایی برسیم به تصویر می کشد.

۴- اینفوگرافیک الویت

در اینفوگرافیک الویت، معمولا با کمک رنگ و نشان دادن هزینه بین داده های الویت بندی صورت می گیرید.

۵- اینفوگرافیک رزومه

این روزها کارفرماها به سختی رزومه های متنی را می خوانند اگر با چند علائم ساده، خودمان و مهارت های مان را معرفی کنیم در زمان صرفه جویی شد و الویت بالاتری برای گرفتن شغل خواهیم داشت.

۶- اینفوگرافیک نقشه

تصور اینکه کجای دنیا چه اتفاقی افتاده می تواند سخت باشد. مثل اینفوگرافیک منابع طبیعی کشورها، میزان ثروت قاره ها و …

۷- اینفوگرافیک نمودار

نمودار بخش لاینفک بیشتر اینفوگرافیک هاست، مثلا سطح دانش زبان انگلیسی شما چقدراست؟ میزان مهارت شما در نرم افزار فتوشاپ به چه میزان است؟ یا بررسی ایمپرشن اکانت اینستاگرام به ما نشان می دهد چقدر بازدید کننده ها بیشتر شده یا کدام پست ها برای مخاطب جذاب نبوده.

۸- اینفوگرافیک مقایسه

اگر بخواهید بررسی کنید امسال نسبت به سال گذشته چقدر سود کرده اید باید چیزی را با چیز دیگر مقایسه کنید. یعنی رقم سود امسال در کنار رقم سود سال گذشته معنی پیدا می کند و هر کدام به تنهایی مفهومی ندارد.

چه نکاتی را در طراحی اینفوگرافیک رعایت کنیم؟

چه نکاتی را در طراحی اینفوگرافیک رعایت کنیم؟

۱- رنگ درست را انتخاب کنید.

ما در بلاگ رنگ شناسی درباره رنگ ها صحبت کردیم، بعضی رنگ ها الویت را نشان می دهند بعضی دیگر ضرورت را. انتخاب رنگ درست را دست کم نگیرید.

۲- فونت مناسب را انتخاب کنید.

با انتخاب نوع و سایز مناسب فونت می توانید اهمیت موضوع را به مخاطب یادآوری کنید. دقت کنید که خوانایی در دیزاین کل اینفوگرافیک اهمیت بالایی دارد.

۳- به اینفوگرافیک تصویر اضافه کنید.

این تصاویر می توانند از زندگی واقعی افراد گرفته شده باشند مثل اینفوگرافیک زندگینامه یا تصویرسازی های جذابی که اینفوگرافیک را سرگرم کننده کند.

برای طراحی اینفوگرافیک از کجا شروع کنیم؟

برای طراحی اینفوگرافیک از کجا شروع کنیم؟

۱- موضوع شما چیست؟

ابتدا لازم است این سوال را از خود بپرسید که آیا باید این اطلاعات بخصوص را به اینفوگرافیک تبدیل کرد؟ اینفرگرافیکی که با تلاش فراوان تهیه می شود چقدر عمر دارد؟ اگه پاسخ شما بله است و طول عمر بالایی دارد، اقدام کنید.

طراحی نهایی باید به گونه ای باشد که وقتی اتود را می بینید باید لب کلام را به شما منتقل کند. تا می توانید به حاشیه نروید چون ممکن است ناخواسته از مسیر اصلی دور شوید.

۲- اطلاعات شما زیرمجموعه کدام نوع از اینفوگرافیک است؟

با نگاهی به انواع اینفوگرافیک تشخیص اینکه اینفوگرافیک شما قرار است چه شکل و شمایلی داشته باشد راحت است. گاهی ممکن است تلفیقی از چند نوع باشد پس جلوی خلاقیت خود را نگیرید.

۳- دیزاین اینفوگرافیک با چه ابزارهایی امکان پذیر است؟

برای دیزاین اینفوگرافیک بهتر است از گرافیست حرفه ای کمک بگیرید کسی که با نرم افزار فتوشاپ ،ایندیزاین یا کورل آشنایی دارد.

در نتیجه:

این روزها که افراد وقت کمتری برای محتوای متنی می گذارند، اینفوگرافیک حرفه ای در بازاریابی دیجیتالی می تواند توجه مخاطب را به خود جذب کرد و در سئوی سایت ها حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید