در محیط کار با اعتمادبه نفس بمانید - میترا آرمان - رشدفردی و رشدشغلی
در محیط کار با اعتمادبه نفس بمانید

در محیط کار با اعتمادبه نفس بمانید

اگر با خودتان راحتید ،با همکارهایتان رو رواست و مهربان هستید، کارکردن با شما خوشایند و همکاری با شما اثر بخش است. بخش بزرگی از احساس ما در مورد اینکه چه کسی هستیم به شغلمان و تعریفی که از آن داریم بستگی دارد.

اگر چندپتانسیلی هستید و کارهای پاره وقت انجام می‌دهید، بین کارهایی که فقط برای گذران زندگی می‌کنید و آنهایی که از الویت‌های شماست یکی را انتخاب کنید تا بقیه شما را با آن بشناسند. بعضی مشاغل هیچ ارتباط مستقیمی با شخص ندارند و احتمالا باعث حس سرخوردگی فرد شود. مهم است بدانید شغل شما در چرخه‌ی کاری یک مجموعه چه تاثیری دارد؟ حضور موثر شما بعنوان فردی با اعتمادبه نفس با منصب شغلی‌تان معرفی نمی شود با هویت شغلی‌تان معرفی می‌شود.

عنوان شغلی برای افراد مثل جادوست، افراد را برای خودشان و دیگران تعریف میکند.

اگر شغلتان شناخته شده نیست کاربرد ساده و روشنی از آن پیدا کنید تا دیگران متوجه شوند دوست دارید چه کمکی به آنها بکنید. دایره شایستگی شما جایی آن بیرون نیست که جستجو کنیم بلکه ساختنی‌ست، دایره شایستگی نقطه طلاقی شخصیت،دانش و مهارت های شماست.

عنوان شغلی برای افراد مثل جادوست، افراد را برای خودشان و دیگران تعریف میکند.
  • به چه جنبه هایی از کارکردن عشق می ورزید؟
  • در چه فعالیت‌هایی واقعا خوب عمل می‌کنید؟
  • کارتان باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
  • احساس می‌کنید چه کاری را واقعا باید انجام بدهید؟

یکی از کلیدهای رسیدن به اعتمادبه نفس رویا داشتن است. اگر کارتان را با هدف رو به رشدتان مرتبط کنید بیشتر با نیازهای روحتان هماهنگ می‌شود. کلید ارتباط موثر و داشتن رابطه ای خوب با همکارها، مجموعه‌ای از مهارت‌های فردی‌ست که کنار هم قاطعیت نام دارد. قاطعیت مهارت اکتسابی‌ست و برای بدست آوردن آن باید آموزش ببینید و تمرین کنید.

النور روزولت می‌گوید آینده به کسانی تعلق دارد که زیبایی رویاهایشان را باور دارند

برای اینکه قاطع به نظر برسیم چه کار کنیم؟

  • برای خودتان و دیگران به یک اندازه ارزش قائل باشید: دیگران می‌توانند از شما خواسته‌های مختلف داشته باشند؛ شاید پول یا وقت شما را بخواهند، از درخواست آنها ناراحت نشوید، ما نمی‌دانیم چه فکری کرده‌اند، از طرفی ما هم حق انتخاب داریم که بگوییم «نه».
  • از حقوق انسانی خودتان دفاع کنید.
  • مسئولیت زندگی‌تان را به عهده بگیرید: سعی کنید کمترین زحمت را برای کسی داشته باشید. اگر 18ساله شدید مسیر مستقل شدن خودتان را شروع کنید، می توانید با یادگیری یک مهارت درآمدزا شروع کنید.
  • از دیگران کمک بگیرید.
  • اگر اشتباهی کردید، عذرخواهی کنید.
  • اعتراض خودتان را همراه با احترام و ادب بیان کنید حتی اگر مخاطبتان بی‌احترامی کند: متاسفانه با نوجوان هایی روبرو می‌شویم که در عصبانیت فحش های درشت و نامربوط می‌دهند در حالیکه اصلا معنی آنها را نمی‌دانند و فقط طوطی وار تکرار می‌کنند. حرفشان را جدی نگیرید.
  • برای حل اختلاف پیش‌دستی کنید: اگر رابطه برایتان مهم است، فرصتی برای گفتگوی حضوری پیداکنید. با پیامک، اعتراض را مطرح نکنید. اگر شما حضوری مسائل را بیان کنید، لحن و تُن صدا می تواند حسن نیتتان را نشان بدهد اما پیام متنی سرد و بی روح باعث ایجاد بلوای بزرگ تر می‌شود. حالا تصور کنید که افراد می‌توانند مکالمه ها را فراموش کند ولی متن پیامک شما همیشه باقی می‌ماند و بارها و بارها مرور می‌شود.
  • بازخورد صادقانه بدهید: از افرادی که با حسن نیت به شما بازخورد می‌دهند فرار نکنید. مثلا فرض کنید دهانتان بوی ناخوشایندی می‌دهد، خودتان هم خبر ندارید، ترجیح می‌دهید دوست صمیمی‌تان به شما بگوید یا مشتری شما؟ اگر سبزی روی دندانتان مانده باشد چه؟
  • اگه بازخوردها کاری یا تحصیلی می‌گیرید، قدردانی کنید: گاهی تلنگر یک دوست می‌تواند مسیر زندگی‌تان را تغییر بدهد. اگر با او مخالف هستید، نادیده بگیرید.

همکار زورگو دارید؟

بهترین راه برای محافظت از خودتان این است که نقش قربانی را نپذیرید. شما نمی‌توانید همه را راضی نگه‌دارید. برای خودتان حد و مرز بگذارید، قاطع باشید. از خودتان بپرسید آیا چیزی که از شما میخواهند عادلانه ست؟

حتما درباره همکار زورگوی خودتان با همکار صمیمی‌تان صحبت کنید. درباره‌ش بنویسید و از مکاتبات بی‌ادبانه ی او سند داشته باشید تا اگر لازم شد با مقام ارشدتان در میان بگذارید.

قوانین محیط کارتان را شناسایی کنید و با پیش‌زمینه های قبلی پیش نروید. اجازه بدهید اعتماد ساخته شود. خانم ها اگر از تعامل فیزیکی مثل دست دادن خوشتان نمی‌آید صادقانه ابراز کنید. لازم نیست برای پذیرفته شدن در محیط جدید همه چیز را تایید کنید. از شوخی‌های جنسی یا هر چیزی که باعث آزار روانی و فیزیکی‌تان می‌شود سند داشته باشید و در مرحله‌ای که آگاه شدید مخالفت خودتان را ابراز کنید.

همکارهایی که زورگویی را می‌بینند و اقدامی نمی‌کند چون باور دارند که به من ربطی ندارد! در لیست افرادی هستند که اعتمادبه نفس بالایی ندارند. اولین ارزش هر انسان بااعتمادبه نفسی شرافت است. تا جای ممکن با این ارزش پیش برویم.

روز اول کاری

وقتی نیروی جدید به مجموعه اضافه می‌شود با آنبوردینگ او را راهنمایی کنیم. آنبوردینگ شامل مراحلی می‌شود که هر تازه واردی را با سیستم کاری آشنا می‌کند. حداقل یک ماه برای آموزش نیروی جدید بگذاریم و شخصی را مسئول کنیم این کار قرار بدهیم. برنامه مشخص آنبوردینگ داشته باشیم، زمان شروع و پایان در نظر بگیریم.

برخورد با اعتمادبه نفس با تغییرات

هر تغییری چرخه‌ی واکنش ها و احساسات را دنبال می‌کند. طول مدت هر مرحله و شدت واکنش شما به شخصیت‌تان و ماهیت تغییر بستگی دارد. تغییر شامل چه مراحلیست:

  • شوک یا انکار: باور نمی‌کنیم که تغییرات بوجود می‌آیند و با نادیده گرفتن آن‌ها می‌خواهیم تاثیرش را کم کنیم.
  • مقاوت و اضطراب : بالاخره که متقاعد شدید تغییر هست احساساتتان درگیر می‌شود و حس بی‌حالی و خستگی دارید.
  • آزمایش : به خودتان می‌گویید: چرا امتحانش نکنم؟ چالش را می‌پذیرید.
  • تعهد : کمی زمان گذشته و حالا چند اشتباه داشتید، پس کم کم شرایط جدید را درک می کنید.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

سبد خرید