مسکات (Mascot) کاراکتری ست که به عنوان نماد یا نشانۀ یک برند شناخته میشود و بخشی از هویت و شخصیت برند را تعریف می کند. از این کاراکتر بر روی انواع تبلیغات محصولات مثل بنرهای تبلیغاتی، سایت، اپلیکیشن، گیفت های تبلیغاتی و غیره استفاده می شود.
در حال حاضر رقابت شدیدی بین برندهای مهم و شناخته شده وجود دارد و هر کدام سعی دارند به طور ویژه شناخته شده و تصویری ماندگار از خود در ذهن مخاطب بسازند. مسکات این ماموریت را به خوبی انجام می دهد.
این کاراکترتبلیغاتی تاثیری بسیار متمایز از لوگوی برند دارد، همانطور که می دانید لوگو، نماد تصویری ثابتی ست اما کاراکتر می تواند به شکل های مختلف حس و حال برند را نشان دهد و رابطه انسانی با مخاطب برقرار کند.
حتما مسکات علی بابا را در تبلیغات شهری دیده اید:
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-علی-بابا.webp)
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-علی-بابا-.webp)
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-علی-بابا-1-1.webp)
هر برندی مسکات مخصوص به خود را طراحی می کند:
۱- مسکاتی برگرفته از کاراکتر انسانی
برای طراحی این مسکات می توان از کاراکتر افراد موسس برند استفاده کرد یا افرادی که بنا به توافق با برند قرارداد بسته اند. این کاراکتر انسانی نسبت به انواع دیگر در ذهن مخاطب ماندگار شده و حس و حال انسانی با مخاطب ایجاد می کنند.
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-انسانی.webp)
۲- مسکاتی برگرفته از کاراکتر حیوانی
همانطور که در مسکات برند روزانه می بینید، کاراکتر حیوانی گاو، حال و هوای فانتزی به این برند داده و با طیف متنوعی از سن و سال ها ارتباط برقرار کرده است. طوری که بچه های کم سن و سال که سواد هم ندارند این گاو بامزه را همراه با مزه محصولات روزانه در ذهن سپرده و براحتی در تبلیغات تلویزیونی یا فروشگاه ها تشخیص می دهند.
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-حیوانی-پنیر-روزانه.webp)
یا کاراکتر اصلی اپلیکیشن duolingo که برگرفته از جغد است، نماد حیوانی اهل تفکر و یادگیری. دیزاین این کاراکتر به شکلی است که همه ی مراحل بازی و یادگیری را در اپلیکیشن پوشش می دهد. همین حال و هوا و رنگ کاراکتر یکی از جذابیت های مهم این اپلیکیشن شده و همه اهالی یادگیری زبان این جغد بامزه را به خاطر دارند.
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-دولینگو.webp)
۳- مسکاتی برگرفته از شی ها
مسکات شی می تواند شامل هر چیزی باشد به غیر از حیوان و انسان. به این شی می تواند پوزیشن های انسانی داد تا مخاطب براحتی بتواند با محصول ارتباط بگیرید. مسکات شی کمک می کند تا بعضی مطالب آموزشی ساده تر بیان شود.
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-شی.webp)
مسکات چه فوایدی دارد؟
۱- مسکات می تواند با مخاطب ارتباط انسانی برقرار کند.
۲-مسکات باعث ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مخاطب می شود.
۳- مسکات در همه پلتفرم ها در کمترین زمان ممکن شناخته می شود
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-مالت-ایچ.webp)
![](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2024/09/مسکات-مالت-ایچ-.webp)
جذابیت های مسکات
مسکات بخش جدایی ناپذیر از تبلیغات برند است طوری که نیاز نیست چندین چندبار اسم محصول تکرار شود فقط کافی ست مسکات را به شیوه های مختلف به مخاطب نشان داد. مسکات در ضمیرناخودگاه مخاطب ثبت می شود و در فروشگاه بزودی سراغ محصول شما می رود.
بعضی مسکات ها تماما حاصل تفکر و تامل کاراکتر دیزاینر است و بعضی مسکات ها کپی های از کاراکترهای موجود که امتیاز خوبی برای طراح و برند محسوب نمی شود.
در نتیجه:
طراحی کاراکتر و دانش نقاشی دیجیتال هم اینبار به کمک بازاریابی دیجیتال آمده تا محصولات بیشتر از یک اسم باشند و به سرعت وارد سبدخرید خانواده شوند. بنابراین یادگیری مهارت نقاشی دیجیتال می تواند برای سال های آینده بازار کاری خوبی داشته باشد.
.این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.
![دوره فتوشاپ به زبان آدمیزاد](https://mitraarman.ir/wp-content/uploads/2025/01/دوره-فتوشاپ-به-زبان-آدمیزاد-استودیو-میتراآرمان-1024x1024.webp)
دوره فتوشاپ به زبان آدمیزاد
فتوشاپ نرم افزار گرافیکی و از خانواده ی نرم افزراهای Adobe ست. از آنجایی که این نرم افزار امکانات بسیاری را برای طراحی قالب انتشار محتوا به ما می دهد از اولین نرم افزارهایی ست که هر گرافیستی باید آن را بشناسد. این روزها تبلیغات آنلاین طرفداران بیشتری از تبلیغات چاپی دارد با این وجود در این دوره آموزشی می آموزیم چگونه در فضای مجازی و در فضای واقعی طراحی کنیم. نرم افزار فتوشاپ اولین دستیار هر سازمان و شرکتی ست که می خواهد به روش های مختلف با مخاطب ارتباط بگیرد و ویترین تصویری آن محسوب می شود.
خیلی جالب بود