برند، محصولی نیست که تولید می کنیم، لوگویی نیست که روی محصولات ارائه می دهیم، پیج اینستاگرام نیست، برند همان داستانِ محصول ماست که لوگو آن را به بهترین شکل نمایش می دهد.
داستان برند
وقتی از ایده ای که باعث شده تا کسب و کارمان راه بیفتد صحبت می کنیم داریم داستان برند را تعریف می کنیم و مخاطب حس بهتری نسبت به ما پیدا کرده و به ما اعتماد می کند.
ویژگی های داستان برند چیست؟
داستان برند کسب و کار ما باید جذاب، قابل اعتماد، درگیر کننده و دارای جزئیات تصویری باشد.
وعده های برند
در داستان برند از وعده هایی می گوییم که با فعالیت های مختلف ما تحقق پیدا می کند و قرار است نفع و سود آن به مخاطب یا مشتری برسد. قول هایی که یک برند به مخاطب می دهد در ذهن او شکل می گیرد و دقت داشته باشید که وعده های برند با شعار برند متفاوت است.
وعده های برند به طور کلی در این سه بخش تقسیم می شود:
- وعده های عملکردی: مثلا برندی به شما قول می دهد که محصولی با امنیت بالا به شما ارائه دهد.
- وعده های هیجانی و عاطفی: مثلا برندی می خواهد حس لاکچریِ محصول، هیجان شما را تامین کند.
- وعده های تجربی: مثلا برندی می خواهد یک اتفاق خاص یا یک غذا با طعم خاص را تجربه کنید.
هویت برند
هر کسب و کاری برای برند خود مشخصه های خاصی تعریف می کند که به آن هویت برند می گوییم. هر چقدر کسب وکاری بتواند با ابزارهای ممکن، مخاطب را با این مشخصه های به خصوص آشنا کند، مخاطب یا مشتری هویت برند را درک می کند.
منشور برند
جنبه های فیزیکی: جنبه های تصویری یک برند مد نظر است. مثل، رنگ، لوگو، بسته بندی، تبیلغات و…
شخصیت برند: لحن و بیان یک برند در محتواهای متنی یا تصویری می تواند بخشی از کاراکتر برند را معرفی کند.
فرهنگ برند: مجموعه ارزش هایی که یک برند درون خود دارد.
تصویر از خود: مشتری تصوری از شخصیتی که از برند خرید می کند را می سازد و بین خودش و او شباهت هایی پیدا می کند.
بازتاب برند: تداعی کننده برند شما کیست؟ مثلا در مورد خودرو، مشتری شما خانم شاغل است یا آقا؟
رابطه: نوع رابطه شما با مشتریان چگونه است؟ مثلا آیا برند شما رابطه گرم و صمیمی با مخاطب دارد؟
عناصر برند
عناصر برند، شامل نام برند، آدرس اینترنتی، نشانه، شخصیت، شعار، موسیقی، بسته بندی و معماری داخلی ست.
ویژگی های نام برند چیست؟
نامی برای برند خود انتخاب کنید که :
- تلفظ و بیان ساده داشته باشد.
- برای مخاط معنادار و آشنا باشد.
- متمایز و منحصربه فرد باشد.
- ویژگی محصول را تقویت کند.
آدرس اینترنتی برند را چگونه انتخاب کنیم؟
آدرس اینترنتی یا URL برند خود را با دقت انتخاب کنید.
- براحتی خوانده شود.
- براحتی تایپ شود.
- طولانی نباشد.
- غیرمرتبط به کسب و کار نباشد.
به این آدرس http:// www.otaqeabi.com، آدرس اینترنتی برند می گویند.
نشانه و نماد برند شما چیست؟
طراحی نماد و نشانه برند خود را به افراد حرفه ای بسپارید و از آن ها بخواهید به گونه ای دیزاین کنند که دور از استراتژی برند و اهداف آن نباشد. المان های تصویری برند چندین برابر بیشتر از سایر عناصر اهمیت دارند و لوگوها به یاد مخاطب خواهند ماند.
کاراکتر برند کیست؟
برای اپلیکیشن های آموزشی کارکترهایی را دیزاین می کنند که به برند هویت جذاب تری می دهد مثل جغد اپلیکیشن آموزش زبان دولینگو یا مثل کاراکتر میمون برای محصولات چی توز ، دقت داشته باشید شخصیت برند با هویت برند باید هماهنگی داشته باشد.
شعار برند چیست؟
slogan و Tagline یا شعار برند، از چشم انداز و ماموریت آن برند الهام گرفته می شود.ابت هستند و همراه لوگو آورده می شوند.
slogan پیام اصلی برند را معرفی کند مثلا برای رادیاتور ( پشتم گرمه).
Tagline هویت برند را معرفی می کند مثلا صاایران (هر روز بهتر از دیروز) یا امرسان (زیبا، جادار، مطمئن) یا بهروز(دوست من سلام)
موسیقی برند یعنی چه؟
موسیقی برند یا آوای برند، نوایی ست که وقتی همراه نام و تصویر برند می شود یادآور برند است. هرجایی آن را بشنویم ناخودآگاه برند را به یاد می آوریم. آوای برند در تبلیغات رادیویی یا تبلیغات در پادکست ها بیشتر به گوش می آیند. مثل آهنگ ایرانسل.
بسته بندی برند را چگونه انتخاب کنیم؟
چه محصول بفروشید چه خدمت ارائه کنید به بسته بندی محصول نیاز دارید.بسته بندی ای که هماهنگ با هویت برند باشد. برای دیزاین محصولات فیزیکی حتما از گرافیک دیزاینرهای توانمند کمک بگیرید. برای خدماتی که در یک صفحه سایت معرفی می کنید طراحان UI و UX را فرابخوانید.
معماری داخلی برند چه تاثیری روی مخاطب دارد؟
اگر برند شما به صورت فیزیکی با مشتری در ارتباط است، معماری داخلی فروشگاه تان باید هماهنگ با رنگ سازمان، لحن سازمانی و هویت برندتان باشد، تا مخاطب بتواند در لحظه اول هماهنگی بین آن ها را درک کند.
عناصر برند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
تا اینجا با عناصر برند آشنا شدیم، در این جدول بررسی می کنیم وِیژگی هایی مثل به یادماندنی بودن، معنادار بودن، دوست داشتنی بودن، قابلیت انتقال، سازگاری و قابل حفاظت بودن روی هر عنصر چه تاثیری دارد.
مثلا اگرآدرس اینترنتی برند URL به یادماندنی باشد، بیشتر در ذهن مخاب ماندگار می شود.
عناصر برند | URL | نماد | کاراکتر | شعار | بسته بندی | معماری داخلی |
به یاد ماندنی | برند را یادآوری می کند | برند زود شناسایی می شود | برند زود شناسایی می شود | برند زا یادآوری می کند | برند زود شناسایی می شود | برند زود شناسایی می شود |
معنادار | برند را تداعی می کند | برند را تداعی می کند | شخصیت برند را نشان می دهد | برند را تداعی می کند | برند را تداعی می کند | برند را تداعی می کند |
دوست داشتنی | یادآوری آن آسان است | تصویر برند در ذهن ماندگار می شود | رفتارهای انسانی را یادآوری می کند | تصویر نوشتاری در ذهن ماندگار می شود | جذابیت های تصویری و نوشتاری را ماندگار می کند | جذابیت های تصویری و نوشتاری را ماندگار می کند |
قابلیت انتقال | محدود | عالی | محدود | محدود | مناسب | محدود |
سازگاری | دشوار | قابل طراحی مجدد | در برخی موارد قابل طراحی مجدد | قابل تغییر است | اغلب می تواند تغییر کند | دشوار |
قابل محافظت | در برخی موارد دشوار اما در کل مناسب است | عالی | عالی | مناسب | به سادگی قابل کپی برداری است | به سادگی قابل کپی برداری است |
در نتیجه:
هر صاحب کسب وکاری باید عناصر هویت برند خود را به دقت بررسی کند. هر چه هویت برند شفاف تر تعریف شود، طراح لوگو و هویت بصری برند می تواند پروژه ای متناسب و هماهنگ ارائه دهد.