خودشفقت ورزی و راهکارهای آن - آکادمی میترا آرمان - دوره های رشدشغلی
خود شفقت ورزی و راهکارهای آن-شفقت به خود

خودشفقت ورزی و راهکارهای آن

شفقت به خود، به این معنی ست که به درد و رنج خودمان آگاهیم و تلاش می کنیم این درد را برطرف کنیم. پژوهش ها نشان می دهد حس شفقت به خود یا همان همدلی با خویشتن مثل هر مهارت دیگری آموختنی ست. همه ی ما در طول زندگی رنج می بریم، همه ی ما گاهی احساس ضعف، ناتوانی و کمبود می کنیم. وقتی همه چیز خوب و خوش است حتی با شنیدن یک موسیقی و نوشیدن چای، سرمست می شویم، حس خوبی می گیریم، اما چرا گاهی اوضاع به هم می ریزد؟

آیا در این شرایط دشوار باز هم می توانیم خودمان را دوست داشته باشیم؟ می توانیم برای خودمان چای بریزیم و گوشه ای در خلوت، آرامش بگیریم؟ یا احتمالا داریم با خودسرزنشگری و انتقادهای تند و تیز خودمان را سرکوب و مجازات می کنیم؟

منبع درونی خود را پر کنید

ما معمولا دوست خوبی برای دیگران هستیم تا دوست خوبی برای خودمان. حتی دیگران را راحت تر می بخشیم تا خودمان را. در بدترین شرایط کنار دوستمان می مانیم، به حرف هایش گوش می دهیم، به او می گوییم «حق داری، شرایط سختی بوده و کاری بیشتری از تو بر نمی آمده.» اما آیا این جمله را به خودمان بگوییم؟ می توانیم خودمان را بابت شکست سختی که تجربه کردیم ببخشیم؟

شما در طول روز چه مسئولیت هایی دارید؟ از عزیزانتان نگه داری می کنید؟ کارهای خانه به عهده شماست؟ پدر و یا مادری هستید که همه ی توان و انرژی خود را وقف خانواده کرده؟ هربار که خواسته های خودمان را به تعویق می اندازیم تا دیگران را الویت قرار بدهیم داریم منبع انرژی درونی خود را خالی می کنیم.

ما برای مواجه با ناسازگاری و چالش های زندگی نیاز داریم منبع انرژی درونی خود را پر کنیم، وقتی به خودمان عشق بورزیم، همدل و همراه خودمان باشیم، آنقدر از انرژی سرشار خواهیم بود که محبت ما همچون آبشاری روی سر اطرافیانمان می ریزد.

سرزنش-خود

آیا باید در همه شرایطی خودمان را ببخشیم؟

زندگی ما براساس ارزش های فردیمان معنا پیدا می کند.ارزش های فردی شما همان کارهایی ست که فکر می کنید باانجام دادن آن به انسان بهتری تبدیل می شوید. با ارزش ها زندگی کردن به این معنی ست که اگر به نتیجه مطلوب نرسیدیم هم هیچ اشکالی ندارد. می توانیم از خوشی های زندگی لذت ببریم و از تجربه ها درس بگیریم.

اهداف، خواسته هایی ست که برای رسیدن به آن ها تلاش می کنیم فقط وقتی به آن ها برسیم آرامش داریم ولی ارزش های فردی ما سرجای خود باقی می ماند چه به خواسته ای دست پیدا کنیم و چه شکست بخوریم.

تمرین هایی برای خود شفقت ورزی:

۱- هر روز قدردانی کنید.

اگر تلاش های شما نتیجه داده و خوشحالید از خودتان قدردانی کنید.

اگر اوضاع خوب پیش نرفته و حس گناه، ضعف، نرسیدن و نشدن شما را احاطه کرده همچنان از خودتان تشکر کنید.

یادتان باشد چگونه با صمیمی ترین دوستتان رفتار می کنید؟ همانگونه همراه خودتان باشید و به خودتان دلگرمی بدهید.

۲- مدیتیشن کنید.

می توانید با اپلیکیشن های مخصوص کار خود را شروع کنید.

ساده ترین راه برای اینکه بدون اپلیکیشن مدیتیشن کنید این است که به نفس های خود دقت کنید. به دم و بازدم خود توجه کنید. بازدم خود را طولانی کرده و تصور کنید دارید افکار و احساسات منفی را بیرون می کنید.

مدیتیشن کمک می کند بدون استرس و اضطراب روز خود را شروع کنید و اگر شب ها به سختی خوابتان می برد همین تمرین تنفسی می تواند تاثیر بسزایی روی خواب شما داشته باشد. شما نیاز دارید بخوابید و مسائل روز را پشت سر بگذارید چون فردا باید با انرژی بیشتری به مقابله با چالش ها بپردازید.

۳- تجربه های لذت بخش را طولانی کنید تا در ذهن ثبت شود.

لیستی از خوشی های کوچک اطرافتان تهیه کنید.سعی کنید ساده ترین تجربه های لذت بخش زندگی را طولانی کنید حداقل ۱۲ ثانیه با آن حس خوشایند بمانید.

۴- به تنهایی پیاده وری کنید.

علاوه بر ورزش های جمعی، گاهی به تنهایی ورزش کنید یا به پیاده روی بروید. در طول این مدت نیاز نیست هدست (هنسویری) بگذارید و پادکست یا موسیقی گوش دهید. در این تمرین، شما با جهان هستی همانطور که هست مواجه می شوید و قدم زدن در طبیعت و تعامل با مردم می تواند به ذهن آگاهی شما کمک کند.

۵- محیط خانه را اثربخش کنید.

از آفتاب روز لذت ببرید. شب ها شمع روشن کنید.

گلدان های پهن برگ سبز تهیه کرده و در محل زندگی یا محل کارتان قرار دهید.

۶- کار خلاقانه انجام دهید.

اگر مشغول کار اداری هستید و ذهنتان همیشه آشفته ست به سراغ کارهای هنری بروید، با دستتان چیزی بسازید نقاشی کنید، کاردستی درست کنید.

۷- روزانه نویسی کنید.

گزارشی از رویدادهای روز بنویسید و بدون قضاوت سختگیرانه از هر تجربه ای چه بد و چه خوب درس بگیرید و به سمت جلو گام بردارید.

شما چه موردی به این لیست اضافه می کنید؟

در نتیجه:

ما یادگرفتیم شفقت چیست و چرا باید خودمان را ببخشیم. هر چه زمان بگذرد و بیشتر تجربه کنیم می توانیم نیروی درونی مان را پرورش دهیم. وقتی در دردها و رنج ها کنار خود می مانید اعتمادبه نفس بیشتری بدست می آورید. یادتان باشد چیزها را همانطور که هستند بپذیزید و با آن ها با آرامش برخورد کنید.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.​

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید