هدفگذاری SMART چیست؟ - آکادمی میترا آرمان - دوره های رشدشغلی
هدفگذاری SMART چیست؟

هدفگذاری SMART چیست؟

شاید بارها اسم هدفگذاری به روش SMART اسمارت را شنیده باشید. این روش مدت های طولانی برای برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده میشده و هم اکنون هم کاربرد دارد.

روش SMART چیست؟

هر کدام از حروف این کلمه معنی خاصی دارد که چینش آن ها کنار هم SMART به معنی هوشمندی ست. در ادامه هر کدام از این حروف را تعریف می کنیم.

TRAS
Time-boundRelevantAchievable MeasurableSpecific

Specific بمعنی مشخص

در آغاز این مرحله می بایست هدف به طور دقیق مشخص شود، مثلا می خواهم درآمد بیشتری بدست بیاورم.یادتان باشد هدف باید روشن، شفاف و واضح باشد.

Measurable به معنی قابل اندازه گیری

اندازه گیری کنید. حتی کیفی ترین موضوعات را می توان با واحدهای خاصی اندازه گرفت. مثلا می خواهم چقدر به درآمدم اضافه شود یا اگر می خواهم بیشتر پیاده روی کنم یا تعیین کنم چه مدتی این کار را انجام دهم یا چند کیلومتر به مسافت اضافه کنم.

Achievable به معنی قابل دستیابی

قابل دستیابی باشد. اگر هدفی مشخص کنم که دور ا دسترس باشد از این چرخه خارج می شود، نیازی نیست خودمان را با اهداف غیرمعقولی که انرژی و هزینه زیادی از ما می گیرند سردرگم کنیم.

این به معنای این نیست که برای خود چالش تعیین نکنیم، مثلا برای هدف افزایش میزان مطالعه روزانه اگر می توانم براحتی ۱۰صفحه مطالعه داشته باشم آن را به ۱۵ صفحه افزایش بدهم تا کم کم به توانمندی ام اضافه شود.

Relevant به معنی مرتبط

مرتبط باشد. بررسی کنید آیا هدف شما با ماموریت شخصی یا شغلی شما ارتباط دارد یا نه؟ مثلا آیا درآمد بیشتر الویت اکنون من است و من را راضی و خوشحال نگه می دارد؟ دغدغه فردی و شغلی شما چیست؟

مثلا مشاورفردی به من توصیه کرده که مدیتیشن را به برنامه ام اضافه کنم در حالیکه هنوز دغدغه ی شخصی من نشده و حس می کنم کاری با اجبار انجام می دهم.

Time-bound​ به معنی زمانبندی شده

برای رسیدن به هدف زمان تعیین کنید. مثلا تا چه زمانی می خوام به درآمد بیشتری برسم؟ بازه های زمانی را به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یکساله تعیین کنید. زمانبندی کوتاه به شما استرس و اضطراب وارد می کند و برنامه ی زمانی دور از انگیره شما می کاهد.

برنامه ریزی من به روش SMART

شما می توانید برای اهداف خود جدول SMART را مطابق نمونه ی زیر طراحی کنید و مطابق با آن اهداف و برنامه های خود را ثبت کنید و ارزیابی کنید.

سخن پایانی

به هدفگذاری SMART نقدهای زیادی وارد است، گاهی این پنج ویژگی همه ی ابعاد تصمیم را پوشش نمی دهد. اما از آنجا که اصطلاحی رایج در زمینه کسب و کار و بازاریابی ست لازم است آن را بشناسیم و در کنار راهکارهای دیگر برای تحقق اهداف خود​ کمک بگیریم.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید