آیا خلق اثر هنری می تواند به رشد شخصیت شما کمک کند؟

آیا خلق اثر هنری می تواند به رشد شخصیت شما کمک کند؟

یکی از مطلوب ترین جنبه های خلق اثر هنری، این است که نیاز نیست تمام و کمال خودمان باشیم. در بیش تر کارها افراد ملزم به این اند که «حرفه ای» رفتار کنند؛ این یعنی قرار نیست تمام ویژگی های شخصیتی مان را برملا کنیم. یعنی ما می توانیم آدم خوش اخلاقی نباشیم اما رشدشغلی داشته باشیم.

هر چند ممکن است احساسات درونی مان را وسوسه کنند، می دانیم که باید آرام و خوددار باشیم، چیزی که برخلاف آن چه به نظر می رسد محدودیت نیست. گاهی این که مجبور باشیم بخشی از شخصیت مان را مهار کنیم می تواند بزرگ ترین آزادی را به همراه داشته باشد.

سزان،کوه سنت ویکتور،۱۸۸۷

سزان گاهی فردی وقیح و بدقلق بود، چیزی از ارزش نقاشی های زیبا و خوش رنگ و لعابش کم نمی کند: خلق اثر هنری، این فرصت را به ما می دهد که دغل کارانه ترین قسمت های شخصیت مان را پالایش کنیم. می توانیم با رشدشغلی مواجه شویم بدون آنکه خوب نبودنمان مانع آن شود.

سزان،کوه سنت ویکتور،۱۸۸۷

صداقت در خانه و محیط کار 

در خانه روراستی موج می زند و از خودسانسوری خبری نیست! اما در محیط کار این طور نیست، صداقت جمعی در محیط کار از یک حدی فراتر نمی رود. بنابراین فرصتی داریم که خودمان را اصلاح کنیم. لازم نیست کارمان زیاده از حد تحت تاثیر واقعیت های انسانی قرار بگیرد.

اثر سزان از شخصیتش بهتر بود

به گفته ی صمیمی ترین دوست پل سزان ، او اغلب بدخلق، عصبی و بی ادب بود. تحت نوسانات خلق و خوی مغمومش، گاهی ظالم و بدجنس می شد. اما هیچ یک از این ها در خلق اثر هنری اش نمود پیدا نمی کرد.

اگر قرار بود او را فقط با آثارش قضاوت کنیم، او را فردی صبور، مطمئن و بالغ می پنداشتیم که حس تعادل و تناسبی قوی و همدلی دائمی با دیگر انسان ها و طبیعت دارد. به عبارتی، اثر سزان از شخصیتش بهتر بود.

کار به ما فرصت می دهد:

این تنها در مورد آثار هنری درست نیست. شاید، هیچ کدام از اسناد قانونی ای که به دفاتر ارسال می شوند، ترس ها، آشفتگی های عاطفی و عادت های غیر قابل اعتماد شخصی را که آن ها را جمع آوری کرده است، بروز ندهند.

مغازه ی کفش فروشی، با آن فضای ساکت و آرم زیبا ، خصوصیات عجیب و غیر منطقی کسانی را که در آن کار می کنند و آن را طراحی کرده اند نشان نمی دهد.

دندان پزشک با آن روپوش سفید، دیگر آن شخص کم رویی نیست که خودش فکر می کرد. کار به ما فرصت این را می دهد که ذات بهترمان را در الویت قرار دهیم.

منبع: این مطلب را از کتاب «معنای زندگی» که زیر نظر «آلن دوباتن» تهیه شده و «هما قناد» ترجمه کرده است، برداشتیم.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید