فلو چیست

فلو چیست؟ سه راهکار برای دستیابی به آن

همه ما این تجربه را داشته ایم که چنان غرق کاری شویم و از آن لذت ببریم که زمان را از یاد ببریم. مشغول آشپزی می شویم و پیش از آن که بفهمیم ساعت ها گذشته است.بعد از ظهری را با خواندن کتابی می گذرانیم و جهان پیرامون را فراموش می کنیم، تا زمانی که متوجه تاریکی هوا می شویم و یادمان می آید شام نخورده ایم. به موج سواری می رویم و نمی فهمیم چند ساعت را در آب گذرانده ایم، تا این که روز بعد ماهیچه هایمان درد می گیرد.

گاهی زمان نمی گذارد

عکسش هم ممکن است اتفاق بیفتد: وقتی مجبوریم کاری را تا پایان انجام دهیم و میلی به انجامش نداریم، هر دقیقه همچون یک عمر به نظر می رسد. همان طور که انیشتین می گوید: « دستت را یک دقیقه روی اجاق داغ بگذار، به نظر یک ساعت می رسد. یک ساعت کنار دختری زیبا بنشین، انگار یک دقیقه گذشته است. نسبیت این است.»

فلو چیست؟

ایده اصلی تحقیقات روان شناسی به نام چیکسنتمیهالی همین سوالات بود. او درباره ی غرق شدن در کار تحقیق کرد و این حالت را فلو نامید. او شرح داد که فلو، لذت، شوق، خلاقیت و روندی است که ما هنگام غرق شدن در انجام کاری آن را حس می کنیم.

براساس تحقیقات او، یک شطرنج باز وضعیت فلو را به همان صورتی تجربه می کند که یک ریاضیدان هنگام کار روی یک فرمول. او کشف کرد که وضعیت فلو در تمام سنین و فرهنگ ها یکسان است. چه در نیویورک و چه در اکیناوا، ما یکسان به وضعیت فلو دست پیدا می کنیم.

راهکارهای رسیدن به فلو

۱- یک کار سخت انتخاب کنید (اما نه خیلی سخت!)

بهترین راه این است که حد وسطی پیدا کنیم؛ چیزی سازگار با توانایی های مان که کمی هم کوشش بخواهد و چالش برانگیز باشد.همان طور که ارنست همینگوی می گوید:« بعضی اوقات من بهتر از توانایی ام می نویسم.»

۲- هدفی واضح و قطعی داشته باشید.

در دنیایی که به طور فزاینده پیش بینی ناپذیر می شود و سریع تر از همیشه در حال حرکت است، یک نقشه با جزییات بسیار می تواند با ایجاد هزینه ی بالا و غیرضروری شما را گمراه کند.
اما یک قطب نمای خوب، همیشه شما را به همان جایی می رساند که باید بروید. البته این بدان معنی نیست که باید مسیر را بدون آن که بدانید به کجا می روید آغاز کنید.

۳- روی یک کار تمرکز کنید.

غالبا فکر می کنیم که ترکیب کردن کارها باعث صرفه جویی در زمان می شود؛ مغز ما می تواند میلیون ها داده از اطلاعات را نگه دارد؛ اما در حقیقت تنها می تواند تعداد محدودی اطلاعات را در هر ثانیه پردازش می کند.

وقتی می گوییم همزمان چندین کار انجام می دهیم، در واقع فقط در حال جابجایی رفت و برگشتی سریع بین کارها هستیم. متاسفانه ما کامپیوتر نیستیم که به پردازش موازی مجهز باشم و به جای آن که روی یکی از آن ها به درستی تمرکز کنیم، تمام انرژی مان را صرف جابجایی کارها می کنیم.

سه راهکار برای تمرکز بیشتر

۱- در محیطی کار کنیم که چیزی حواسمان را پرت نکند.

۲- برآنچه در حال انجامش هستیم کنترل داشته باشیم.

۳- ذهنتان را تمرین دهید تا اگر حواستان را پرت شد به زمان حال برگردد.

منبع: این مطلب را از کتاب «ایکیگای» نوشته ی «هکتور گارسیا» و «فرانچسک میرالس» ترجمه ی «گلی نژادی» برداشتیم.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید