آنبوردینگ چیست؟ - میترا آرمان - رشدفردی و رشدشغلی
آنبوردینگ چیست--

آنبوردینگ چیست؟

وقتی به تازگی به سازمان یا شرکتی وارد می شوید از همه چیز بی اطلاعید بنابراین به کمک فرایند آنبوردینگ (Onboarding) با سازمان، همکارها، شرح شغلی و ارزش های آنجا آشنا می شوید. در انتهای این سازوکار، کارمند تازه وارد همان چیزهایی را می داند که مابقی کارمندها می دانند. تحقیقات گروه برندون هال نشان می‌دهد که آنبوردینگ موفق می‌تواند نرخ نگهداری کارکنان را تا ۸۲ درصد بالا ببرد. هر سازمان یا شرکتی گام های ویژه خودش را دارد ما در اینجا چند مورد مهم را یادآوری می کنیم.

گام های آنبوردینگ

1- جلسه خوشامد گویی با مدیر

آشنایی با سلسه مراتب اداری به کارمند تازه وارد کمک می کند که برای انجام کارها به چه کسی مراجعه کند؟ از چه کسی بپرسد؟ یا چه کسی تایید نهایی را می دهد؟

2- قرارداد شفاف همه چیز

قرارداد روشن و واضح کمک می کند کارمند تازه وارد احساس امنیت کند و تمام تمرکز خود را روی تسک هایش بگذارد و دل نگران ساعت کاری، بیمه، ضمانت ها و مرخصی ها نباشد.

3- جلسه از خودت بگو

در این جلسه گپ و گفت صمیمانه ای با مدیر یا سرپرست خودتان داشته باشید.

4- هدیه ی آمدن

در بعضی سازمان ها و شرکت ها هدیه خوشامدگویی برای کارمندان تازه کار در نظرگرفته می شود این هدیه می تواند شامل کتاب، ماگ و غیره باشد.

5- دسترسی هایی که نیاز داره

در سازمان ها منابعی از قبل وجود دارد که کارمند تازه وارد متناسب با پوزیشن شغلی خود به آن ها نیاز دارد بنابراین لازم است دسترسی های لازم به او داده شود.

6- شفاف کردن توقع ها

مهمترین بخش آنبوردینگ کارمند تازه وارد شفاف کردن توقع هایی ست که از او انتظار می رود. اگر این توقع ها در ابتدای همکاری مطرح شود از بروز بسیاری سوتفاهم ها و کش و واکش هایی اداری جلوگیری می کنید.

7- دسترسی به آموزش ها

بسیاری از سازمان ها نکات آموزشی منحصر به فرد خود را به صورت فایل های ویدئویی یا کتابچه آماده کرده اند تا سرعت آماده سازی کارمند تازه وارد را بالا ببرند.

8- ددلاین(مهلت پایان)

رها کردن کارمند تازه وارد بدون آنبوردینگ به بدنه کسب و کار آسیب جبران ناپذیری می زند. حالا تصور کنید که مهلت پایانی برای تسک های کاری در نظر نگرفته باشند. بنابه قانون پارکینسون، این پروژه می تواند بیشتر از حد استاندارد زمان و انرژی بگیرد مگر اینکه ددلاین داشته باشد.

کارمند تازه وارد باید چه آموزش هایی ببیند؟

  • GTD

Getting Things Done همان لیست کارهایی ست که باید انجام بدهید. دیوید آلن (David Allen) این روش را در کتابی به همین نام منتشر کرده است با روش GTD می توانید همه ی ایده ها و تسک هایی که روی سرتان ریخته بیرون بریزید و به تدریج آن ها را به سرانجام برسانید.

  • آداب معاشرت حرفه ای

از اینکه آموزش آداب معاشرت حرفه ای را در برنامه ی آموزشی خود قرار بدهید شانه خالی نکنید حتی بعنوان کارمند تازه وارد به نفع تان هست بیاموزید توی این سازمان چه خبر است و چگونه می توانید ارتباط حرفه ای بسازید.

دورکار کسی نیست که هر وقت دلش بخواهد کار خود را شروع کند و از آنجایی که توی چشم نیست ددلاینی برای پروژه هایش ندارد. بهتر است در جلسات ابتدایی، شرایط دورکاری را واضح و روشن شرح بدهید.

  • طرزفکر چک لیستی

چک لیست فقط تیک زدن تسک ها نیست. چک لیست دستورالعمل گام به گامی است که برای کارهای تکراری نوشته می شود تا هر بار از صفر شروع نکنید. مثل کارهایی که خلبان ها قبل از پرواز انجام می دهند. این کارهای همان هایی است که هر روز انجام می دهیم و ممکن است گاهی از قلم بیفتند در نتیجه از توبیخ خودتان جلوگیری می کنید.

  • آموزش مشتری مداری

کدام کسب و کار است که مشتری برایش اهمیت نداشته باشد؟ هر چه ارتباط نزدیک تری با مشتری داشته باشید لازم است از فرایند تعامل با مشتری در چارت سازمانی که برای آن کار می کنید، آگاه باشید.

  • آموزش Trello

نرم افزار مدیریت پروژه یا همان Trello به شما کمک می کند دقیق و مشخص گام بردارید. Trello نشان می دهد هر عضو تیم چه تسکی دارد و چه میزان از پروژه باقی مانده است. این نرم افزار می تواند با گوگل درایو هماهنگ شود و دستیار اصلی همه ی اعضای تیم باشد.

  • سلامت

شما در چه بخشی به کار مشغولید؟ چگونه سلامت شما به خطر می افتاد؟ نشستن طولانی مدت، صندلی نامناسب و ساعت کاری طولانی می تواند باعث فرسودگی کاری شود و بازدهی شما را کاهش دهد.

  • فروش با تیم فروش

اگر در جایگاه فروش قرار دارید باید از تجربه های موفق و ناموفق قبلی سازمان یا شرکت با خبر شوید. هر محصول به شیوه ای خاص به فروش می رسد که بارها و بارها آزموده شده و چه بهتر که به این تجربه ها دسترسی داشته باشید.

  • کار با من – نحوه کار با من – سرچ کن

چه کسی سرپرست مجموعه شماست؟ چگونه با او ارتباط می گیرید؟ آیا او به صداهای طولانی گوش می دهد یا باید پیغام متنی کوتاه ارسال کنید؟ تماس بگیرید؟ پیام بگذارید؟ ایمیل کنید؟ آیا نیاز هست هر روز نتایج کار را اعلام کنید یا هفته ای یکبار کافی ست؟ با این آموزش خیلی سریع از ظرافت های معاشرتی مجموعه آگاه می شوید و بازدهی تان بالاتر می رود.

​​این بلاگ به سفارش سایت میترا آرمان تهیه شده و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است​.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید